Duży spadek zamówień na kontenerowce w minionym roku

Ostatni okres czasu nie dawał dużo optymizmu dla wszystkich armatorów działających na międzynarodowych rynkach. Duże zawirowania na rynku chińskim przyczyniły się do znacznego spadku przewozów, przede wszystkim rud metali do tego kraju i sprzedawanej drobnicy do klientów z wielu krajów. Oprócz tego rosnąca liczba produkowanych jednostek powoduje, że ceny frachtu regularnie spadają, pojawiają się nawet sytuacje, że rosnąca ilość statków musi przymusowo czekać przy nabrzeżach na kurs. Wszystko to ma znaczący wpływ na chyba najmniejszy od ćwierćwiecza wzrost światowej floty kontenerowców. Jak podaje firma analityczna Alphaliner w następnym roku szybkość wzrostu nie przekroczy raczej 5 procent, co w nawiązaniu do ponad dziesięciu w roku 1990 jest rzeczywiście mało. Już w tamtym roku tempo rozwoju obniżyło się do poziomu około 5,5, w obecnym prognozowane jest dużo mniejsze i jeżeli sytuacja się nie polepszy, kolejne lata także będą słabe. Zresztą mając na uwadze obecną sytuację armatorom wcale nie będzie się spieszyło do tego, że zaczynać nowe projekty, wręcz odwrotnie, rosnąca ilość jednostek zostaje złomowanych.

Spadek zamówień na kontenerowce w ostatnim roku

Sytuacja tego typu przede wszystkim wynika z ogromnej nadwyżki miejsca w ładowniach. Aby dany rejs się opłacał, to statek załadowany być musi prawie całkowicie, w innym wypadku będzie trzeba dopłacić do tego. Dotyczy to szczególnie kontenerowców o największej pojemności, jakich w minionych latach oddano duże ilości do użytku. Tylko w ostatnim roku na wody wypłynęło sześćdziesiąt tego typu jednostek, każda o pojemności od 18 do 22 tysięcy jednostek, a cały czas w stoczniach stoją następne. Szacuje się, że kolejne dwadzieścia procent światowych zamówień stanowią właśnie jednostki o takiej właśnie pojemności. Jednak już dzisiaj zaczęło się pojawiać wiele głosów które akcentują, że ilość największych kontenerowców jest jednak zbyt duża. Tak naprawdę są one użytkowane tylko i wyłącznie na trasach z Chin do Europy, bo tylko tam będą one w stanie utrzymać odpowiedni poziom rentowności. Oczywiście przy założeniu, że wypełni się je w odpowiednim stanie, dlatego też zwiększa się presja armatorów, aby za każdym razem zapewnić należytą ilość ładunku.

Tłumacz

Wizyty
Visits today: _