Kupno dwóch suwnic przez port w Gdyni

Zakup potężnych suwnic przez port w Gdyni

W ostatnim czasie gdyński port dokonał ciekawej transakcji. Mianowicie w końcówce września z portu w Amsterdamie wypłynął ogromny zestaw holowniczy mający na pokładzie dwie suwnice, które montowane mają być w terminalu kontenerowym. Suwnice wyprodukowano dla portu w Amsterdamie, wcześniej znanego jako Ceres Paragon. Ale port ten został wyłączony z użytku kilka lat temu, i od tego czasu stał bezużytecznie. Z tego też powodu jego właściciele postanowili o sprzedaży niektórych elementów niektórych jego urządzeń do miejsc, w których będzie z nich zrobiony odpowiedni użytek. Okazało się w międzyczasie, z oferty portu w Amsterdamie skorzystała nie tylko sama Gdynia, ale również inne porty, część wyposażenia wyruszyła bowiem na Kanary i do Hiszpanii Północnej. A kupione suwnice to urządzenia nabrzeżowe z grupy „super-post-panamax”, mogą one obsługiwać jednostki które mają do dwudziestu dwóch rzędów kontenerów na pokładzie, czyli dokładnie takie, jakie odwiedzają gdyński port. W ostatnich dniach września kupione suwnice dopłynęły bez problemów do docelowego portu i aktualnie odbywa się ich montaż.

Takich transakcji nie ma zbyt dużo, gdyż bardzo rzadko porty są przeznaczone do zamknięcia. Ale w przypadku opisywanego portu tak się wydarzyło, negatywne opinie pojawiały się już przecież w momencie wykonywania planów. Sam port został niezwykle ciekawie zrealizowany, bo suwnice obsługiwały pokład z każdej strony co gwarantowało dość dużą szybkość wyładunku. Jednak okazało się, że jeśli chodzi o Amsterdam zapotrzebowanie na obsługę dużych kontenerowców jest za małe. W dużej mierze wynikało to z faktu, że w niedalekiej odległości jest zlokalizowany największy port w tej części Europy, czyli Rotterdam. Sporym ograniczeniem była również głębokość kanału, którym wpływają statki, ze względu na przebiegającą pod nim linie kolejową nie było możliwości jego pogłębienia. Czynniki te przyczyniły się do tego, że, że terminal nigdy nie uzyskał szczytu swoich możliwości przeładunkowych. W ciągu ostatnich lat funkcjonowania wykorzystywano go do obsługiwania barek, a po oficjalnym zamknięciu jako nabrzeże do cumowania statków.

Tłumacz

Wizyty
Visits today: _