Zagrożenia które wynikają ze zbyt dużej ilości kontenerowców

W pogoni za poprawą rentowności przewozów armatorzy projektują statki o coraz większej wielkości i w coraz większej liczbie. Kilka tras obsługują już długie na 400 metrów kolosy, mogące jednorazowo zabrać do ładowni ponad 20 tysięcy kontenerów. Wyścig tego typu trwa już parę lat, a główna rywalizacja odbywa się między kilkoma największymi armatorami. Jednak coraz bardziej jest widoczne, że poszło to wszystko trochę w niezbyt dobrym kierunku, ponieważ zbyt duża liczba aktywnych statków będzie mieć bardzo negatywne odbicie w cenach frachtu. Problemy te widoczne już były dobrze przed rokiem, gdzie ceny sięgnęły prawie dna, a branża w dużym stopniu o to wszystko obwiniała właśnie bardzo dużą nadpodaż miejsca na pokładach. A to nie koniec jeszcze, bo o ile przed rokiem kontenerowców o największej długości oddano do użytku około sześćdziesięciu, o ładowności w przedziale pomiędzy 18 a 22 tyś jednostek, o tyle w planach lub w trakcie budowy jest ich jeszcze więcej. I jeżeli wszystkie wypłyną na morza, to ubiegłoroczny kryzys będzie tylko wstępem do naprawdę poważnych kłopotów w całej branży.
Światowe zagrożenia które wynikają ze zbyt dużej ilości statków kontenerowych.

Główny problem wynika z tego, że największe jednostki obsługiwać będą tylko trasy z Azji do Europy, bo jedynie tam jest to opłacalne. Lecz żeby rejs był rentowny, to statek musi być prawie całkowicie wypełniony, a to z kolei wywołuje presje na to, aby za wszelką cenę znaleźć ładunek. Przy tak dużej liczbie kontenerowców i kryzysie w Chinach aktualnie jest to bardzo trudne, i w dużym stopniu się przekłada na ceny frachtu. Znaczny wzrost notuje też flota średniej wielkości kontenerowców, do 13 tysięcy TEU. Co prawda jednostki te będą miały zajęcie obsługując nową nitkę Kanału Sueskiego, lecz i tam w pewnej chwili ilość będzie wystarczająca i kolejne nie będą potrzebne. Ogółem w roku 2015 cała kontenerowa flota powiększyła się o blisko dwadzieścia milionów TEU, a w najbliższych latach będzie to znacznie więcej. Tak duża ilość nowych statków ma też przełożenie na to, że zwiększająca się liczba kontenerowców całkowicie jest wycofywana jest zupełnie ze służby czy też bezczynnie stoi w różnych portach czekając na nowe zlecenia.

.

Tłumacz

Wizyty
Visits today: _