Plany radykalnych cięć na rynku transportu kontenerowego aliansu G6

Radykalne obniżki kosztów na rynku przewozu kontenerów aliansu G6Od kilku miesięcy na rynku przewozów kontenerowych jest sytuacja kryzysowa, co sprawia, że zmniejszyło się znacznie zapotrzebowanie na usługi przewozowe. Kryzysem jest objęta cała branża, łącznie z jednym jej światowych liderów, to znaczy Aliansem G6. Ten szybko rozwijający się armator, od tego roku kalendarzowego operujący także w porcie gdańskim, ma w planach w zimowym okresie zawiesić kilka szlaków między Europą a Azją. Szczególnie dużo niższe niż zwykle zapotrzebowanie na przewozy prognozowane jest w okresie świątecznym, z takich też powodów w tym właśnie okresie czasu będą realizowane postoje. Aktualnie w planach jest odwołanie kilku połączeni, do portów w Europie Północnej oraz Genui. Niestety nie jest to dobra wiadomość dla Gdańskiego portu, ponieważ decyzja o takim charakterze również jego będzie dotykać. Na razie prognozy są takie, że za kilka miesięcy sytuacja znacznie się poprawi i nie będzie potrzeby ponownego odwoływania rejsów, ale aby tak się stało muszą być odpowiednie warunki do prowadzenia biznesu. A te na razie niezbyt dobrze się prezentują, bo zapotrzebowanie na transporty cały czas maleje i trudno powiedzieć, jak długo to będzie trwało.

Ta kiepska sytuacja na rynku transportu kontenerowego ma bezpośrednie przełożenie na ilość kontenerowców, które zamiast pływać i zarabiać oczekują bez pracy w porcie na nowe zlecenia. Jest szacowane, że na dzień dzisiejszy około dwustu jednostek musiało zakotwiczyć w portach na całym świecie, co jest równoważne z ilością około pół miliona normalnych kontenerów. Taka trudna sytuacja dotyka prawie wszystkie rodzaje popularnych jednostek, może z wyłączeniem feederów jakie obsługują transporty pomiędzy portami międzynarodowymi a okolicą. Jeszcze całkiem niedawno na takich trasach można było głównie spotkać jednostki o ładowności do dwóch tysięcy TEU, jednak w chwili obecnej sporo z nich wycofano z użycia. Miejsce ich zaczęły zajmować jednostki dwukrotnie pojemniejsze, jak widać armatorzy doszli do wniosku że będą znacznie bardziej opłacalne, niż statki małe. Sporo cięć nastąpiło również we statkach oceanicznych. Z kolei tutaj wysłano na ostateczny urlop dziewięć statków, o wielkości do piętnastu tysięcy TEU. Działania tego typu mają na celu poprawę efektywności i cięcie kosztów, co jest niezbędne na obecnym rynku.

Tłumacz

Wizyty
Visits today: _