Kolejne spadki stawek za fracht

Ostatnie miesiące były dość ciężkie dla armatorów, miało na to wpływ kilka istotnych czynników. Przede wszystkim zwodowano sporo nowych kontenerowców, spowodowało to ogromny nadmiar miejsca w ładowniach. Równocześnie nastąpiło gospodarcze spowolnienie w części krajów, zwłaszcza Chiny zanotował w ostatnim czasie znaczne ograniczenie zakupów surowców naturalnych. Nowe spadki stawek za fracht W znacznym stopniu się to przyczyniło do znacznego obniżenia stawek frachtowych, stawiając pod sporym znakiem zapytania rentowność realizacji takich usług. Tak nieciekawa sytuacja już trwała od paru miesięcy, tak więc branża znacznie się zaskoczyła zmianą wysokości opłat frachtowych, co wydarzyło się w końcówce października. Przy transportach między Azją a północnym rejonem Europy uzyskały one poziom blisko tysiąca dolarów za jednostkę kontenerową, co było nie widzianą od dawna sumą. Niestety taki dynamiczny wzrost był bardzo krótkotrwały, gdyż raptem dwa tygodnie potem, w początkowych dniach listopada na powrót obniżyły się do okolic niecałych siedmiuset dolarów, co równało się ponad 30-procentowej obniżce. Redukcje w takiej wysokości pojawiły się na wszystkich trasach z azjatyckich portów, przykładowo na trasach do portów na Morzu Śródziemnym redukcje wyniosły około 20 procent.

Spadki cen frachtu są zauważalne na większości najpopularniejszych morskich połączeń, jak widać po ostatnich danych pośród czternastu z nich ujemne wskaźniki zanotowano na dziesięciu. Istotne jest to, że takie redukcje występują przede wszystkim na trasach które wychodzą z portów Azji Wschodniej, i dotykają nie tylko tych, które są skierowane do Europy, lecz również obsługujących porty w Ameryce. Sytuacja w takim wymiarze znacznie zaniepokoiła właścicieli statków, ale Peter Sand, pracujący na stanowisku głównego analityka BIMCO jest dobrej myśli. Jest on zdania, że cały czas wzrasta konsumpcja w krajach europejskich, a dodatkowo Stany Zjednoczone wykazują coraz większy popyt. Powinno to przyczynić się do sporego ożywienia rynku morskich przewozów i zmniejszenia obecnego trendu spadkowego. Oczekuje też, że popularność zyskają nowe, szybko wzrastające rynki, na przykład Iran, Brazylia czy kilka państw afrykańskich, które chętnie przejmą sporą część międzynarodowego handlu.

Tłumacz

Wizyty
Visits today: _