Jak embargo nałożone przez Rosję wpłynęło na kondycję polskich portów

Sankcje rosyjskie, jakie zostały wprowadzone w rok temu zaczęły wojnę gospodarczą pomiędzy Zachodem i Rosją, która po dziś dzień trwa. W pewnym stopniu miało to również wpływ na nasze porty, choć na każdy nieco inaczej. Niektóre z nich mocno odczuły gospodarcze perturbacje, a inne zupełnie nie odczuły tego, że coś się w ogóle na świecie dzieje. Na pewno w znacznym stopniu rosyjskie embargo odczuł port elbląski port, bo właśnie dla niego podstawową grupę klientów stanowiły firmy ze wschodu. Jednak sytuacja w tym kraju przyczyniła się do znacznego osłabienia waluty rosyjskiej, co spowodowało, że dla mieszkańców Rosji zakupy w Polsce stały się nieopłacalne. W chwili obecnej spadek wynosi całkiem sporo, gdyż wynosi prawie jedną trzecią w porównaniu z poprzednim rokiem, ze 140 tysięcy ton obroty spadły do niecałych stu. Jak rosyjskie embargo wpłynęło na kondycję portów w naszym krajuSpory wpływ miały też na taką sytuację cła które zostały nałożone przez Rosję na budowlane materiały. Przykładowo na bardzo chętnie kupowany beton aktualnie one wynoszą 32 procent, co niemalże całkowicie załamało zakupy robione przez klientów ze wschodu.

Znacznie inaczej sytuacja wygląda w porcie gdańskim, który praktycznie prawie wcale nie odczuł nałożonego embarga. W chwili obecnej w porcie gdańskim wystąpił wzrost obrotów o kilkanaście procent w nawiązaniu do poprzedniego roku, co jest bardzo dobrym wynikiem jeśli się weźmie pod uwagę stan światowej gospodarki. Tak wysoka statystyka dotyczy całości obrotów, lecz już dla przykładu w terminalu kontenerowym w Gdańsku rosyjskie embargo odczute zostało w pewien sposób. Zakaz importu podstawowych produktów przełożył się na mniejszą konkurencyjność gospodarki Rosji, co równocześnie miało znaczący wpływ na wymianę handlową z tamtejszymi partnerami. Niewielkie spadki przeładunków zanotowany również został w reszcie portów w naszym kraju, to znaczy w Szczecinie i Gdyni. Port szczeciński zanotował spory spadek obrotu węglem, za to Gdynia ma teraz dużo mniejsze obroty kontenerów. Do spadku przeładunków węgla w dużej mierze się przyczynił niski kurs rosyjskiej waluty, który spowodował, że klienci zaczęli wybierać surowiec zza wschodniej granicy w miejsce polskiego.

Tłumacz

Wizyty
Visits today: _