Planowany pomnożenie złomowanych kontenerowców w 2016 roku

Rynek przewozów kontenerowych od pewnego czasu znajduje się w zawiłym położeniu. Nadal bardzo dużo statków oczekuje w dokach na wodowanie, a umowy na ich budowę były podpisywane parę lat temu, gdy była duża koniunktura. Jednak wszystko na rynku bardzo się zmieniło, w przewozowej branży zaczął się kryzys i okazało się nagle, że jednostek jest po prostu zbyt duża liczba. Najwięksi armatorzy próbują sobie poradzić z tymi problemami w różny sposób. Część z nich wydłuża sobie trasę omijając oba duże kanały, co co prawda znacząco zwiększa czas dostawy, ale pod względem kosztów wychodzi podobnie, a statki mają zajęcie. Dość sporo jednostek jest także zacumowanych w portach i oczekuje na jakieś zamówienia, niekiedy trwa to nawet parę tygodni. Coraz bardziej powszechnym trendem jest także oddawanie na złom wyeksploatowanych statków. Ponieważ cały czas wodowane są nowe kontenerowce, dużo nowocześniejsze i oszczędniejsze, to jednostki wybudowane przed laty stają się mniej ekonomiczne. Bardzo duży wpływ na takie decyzje ma także mniejszy popyt na dane rodzaje statków, tu także w ostatnim czasie nastąpiło sporo zmian. Specjaliści planują wzrost złomowań statków w 2016 roku

Analitycy szacują, że w bieżącym roku będzie dużo więcej złomowań, niż rok wcześniej. Bierze to z kilku rzeczy. W pierwszej kolejności aktualnie powinny rosnąć ceny za złom okrętowy, w roku ubiegłym miały one bardzo niski poziom, tak więc właściciele jednostek raczej się nie spieszyli do tego, żeby pozbywać się statków. Duże znaczenie na opisywaną sytuację ma również spore zmniejszenie zainteresowania jednostkami typu panamax. Przy dużym popycie na nie bardziej od oddawania na złom opłacała się sprzedaż albo czarter, ale aktualnie zainteresowanie nimi jest dużo mniejsze. W tym roku, przez pierwsze dwa miesiące, ma złom oddano 19 jednostek, z których spora część nie pływała dłużej niż 20 lat. Zwiększa się także wielkość oddawanych na złom statków, coraz większa ich liczba ma ładowność powyżej 4 tysięcy ton. Specjaliści z branży oceniają, że w tym roku zjawisko będzie coraz popularniejsze, przede wszystkim z powodu konieczności eliminowania nierentownych jednostek, lecz również wyższym cenom złomowania.

Tłumacz

Wizyty
Visits today: _