Bardzo duże obniżenie poziomu stawek przewozie kontenerowym

Morski transport od wieków jest uważany za tani i wydajny, zwłaszcza dziś, gdy do pracy zaprzęgnięto ogromne jednostki kontenerowe. Obecnie najdłuższe z nich potrafią jednorazowo przewieźć dziewiętnaście tysięcy klasycznych kontenerów, mając przy tym długość 400 metrów. W latach dziewięćdziesiątych możliwości ładunkowe takich statków były trzykrotnie niższe, zauważyć więc można sporą dynamikę wzrostu tego rynku w ostatnich latach. Zwiększanie pojemności kontenerowców ma duże znaczenie na koszty transportu, gdyż sama eksploatacja między jednostkami mającymi czternaście tysięcy TEU ładowności a największymi obecnie nie różni się zbytnio, to im będzie więcej kontenerów w ładowniach, tym jednostkowy koszt będzie się zmniejszał. I tak rzeczywiście jest, chociaż niestety zwiększająca się liczba dużych statków na wodach całego świata spowodowała dużo zawirowań na rynkach przewozu kontenerów. Sporo zaczęły spadać opłaty za transport, stawiając pod sporym zapytania rentowność prowadzenia działalności tego typu. Dla przykładu dzienne stawki między Azją a portami europejskimi kolejny raz znacząco spadły poniżej sumy 600 dolarów za typowy kontener.

Ostatni spadek jest dość wysoki, gdyż wynosi 23 procent w porównaniu z wcześniejszym tygodniem. Tak naprawdę w ostatnich miesiącach częściej pojawiały się spadki cen, co z całą pewnością nie będzie cieszyć firmy obsługujące największe statki. A prognozy wskazują na to, że w najbliższej przyszłości sytuacja raczej się nie polepszy, gdyż analitycy nie mają najlepszych wieści. Według ostatnich prognoz eksport i import kontenerów obsługiwanych przez porty w Północnej Europie wzrośnie raptem o niecałe dwa procent. Bardzo duże obniżki stawek w transporcie kontenerówBędzie to znacznie mniejsza ilość niż ubiegłym roku, gdy wszystko było na poziomie 10 procent. Niewątpliwie spore znaczenie na tak niskie ceny mają również plany stoczni dotyczące nowych kontenerowców. Tu z kolei na trasach pomiędzy Europą i Azją planuje się zwiększenie ładowności blisko 9 procent, ponieważ na głównych nitkach handlowych będą się pojawiać nowe statki o pojemności 12 tys. TEU.

Tłumacz

Wizyty
Visits today: _